11. mars 2007

Kjærligheten, lydighetens kilde

"Har dere kjærlighet til hverandre, da skal alle kunne se at dere er mine disipler." (13,35)

Den kjærligheten som Jesus her taler om er ikke en ukvalifisert og sentimental holdning eller fromme ønsker. Akkurat som Jesu kjærlighet til Faderen vises gjennom hans lydighet mot Faderens vilje, lever disiplenes kjærlighet i lydighet mot Jesu ord og bud. "Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud... Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham." (14,15.23) Kjærligheten er lydighetens kilde - lydigheten er kjærlighetens demonstrasjon. Kjærligheten utleves gjennom kjærlighetshandlinger. Men Johannes (og NT for øvrig for den del) tegner ikke kjærligheten "på frihånd". Kjærligheten kvalifiseres gjennom uttrykk som "bli i hans ord, holde hans bud, gjøre hans gjerninger, elske slik som ham". "Å elske Gud er å holde hans bud, og hans bud er ikke tunge." (1 Joh 5,3) Kjærlighet i bibelsk forstand har ikke først og fremst menneskers overveielser som referanseramme, men Faderen, Sønnen og Ånden.

Norsk Kristelig Studieråd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...