15. sep. 2009

Lærerens kall: Å være oppdrager

Læreren skal være sannheten tro - skal være saklig, men i kjærlighet - engasjert saklighet! Vi skal ikke underslå problemene i verden. Men vi må heller ikke presentere dem på en slik måte at vi oppfordrer til flukt fra problemene i stedet for kamp. Sannheten skal utfordre oss - ikke lamme oss.
"Historien skal avspeile den menneskelige tragedie i et for barna mest mulig gripende billedsprog. Historien handler om dem selv! Og man må dvele lengst mulig i mytekretsene om de store og gode karakterer; det må vises at de klarte å forandre litt på verden. Det gir barna mot og livskraft. For alle har sitt stykke av verdenshistorien å arbeide med. De har sitt liv. Og de sterkeste og mest begavede blant dem har også ansvar for andres liv. Historien skal lære dem at det nytter å forandre på verden" (Bjørneboe, "Jonas", 1972, s. 106).

© Stein M. Wivestad 1991, Prismet,42, 243-248, et temanummer om lærerrollen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...